دولت و ملت همدلی و هم زبانی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان
 
دیگر قانون اجازه نمی دهد که خرید تکنولوژی و تجهیزات را به کشورهای خارجی واگذار کنیم

دکتر مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بومی سازی در صنعت سیمان که همزمان با یازدهمین نمایشگاه بین المللی سیمان در سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین المللی سیمان برگزار شد، گفت: تشکیل شرکت احداث صنعت، ماحصل یک تفکر راهبردی در دهه 70 بود. اگر امروز ما با صنعتی مواجه هستیم که خودش تکنولوژ است و توانسته است بین سازندگان و نیازمندی هایش به هم رسانی کند و عمر ساخت داخل مناسبی دارد. به واسطه این است که یک شرکتی در سال های خیلی دور ایجاد شد که نقش کارخانه سازی را در این صنعت ایفا می کند. اعم از EPC و به هم رساندن سازندگان، تجهیزات و سازندگان و غیره

دکتر نیارکی گفت: ما در وزارت صمت، در بخش ساخت داخل به دنبال زنجیره ارزش کارخانه سازی هستیم. و با سازندگان توافق می کنیم تا به کنسرسیوم های تولیدی مشابه احداث صنعت، ایریتک و شرکت هایی که در سال های گذشته چنین نقشی داشته اند، تبدیل شوند. او گفت: ما به واسطه در آمدهای نفتی در سال های گذشته همیشه خرید تکنولوژی انجام داده ایم و صاحبان تکنولوژی به ما دیکته کرده اند که چه ماشینی با چه پرفومنسی را تهیه کنیم و این باعث شده است که در اکثر صنایع عمر ساخت داخل خیلی بالایی نداشته باشیم. او ادامه داد: آنجایی که نگاه راهبردی و خود اتکایی داشتیم و کالا راهبردی برای کشور بود، مثل صنعت سیمان و فولاد و بخشی از پتروشیمی، این زنجیره کارخانه سازی تاحدی شکل گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اصطلاح خرید تکنولوژی یا ماشین آلات کلیدی را دوستانی که طرح ایجاد کرده اند بسیار شنیده اند. ما راجع به تکنولوژی های غربی و در سال های اخیر کشور چین، شرکت هایی هستند که از ابتدا تا انتهای کار را قرارداد می بندند، از طراحی، ساخت، اجرا، گارانتی، خدمات پس از فروش و غیره.  دکتر نیارکی ادامه داد: نگاه توسعه صنعتی کشور در سال های گذشته با توجه به مزیت هایی که صنایع انرژی بر داشته است به سمت صنایع کومودیتیو حرکت کرده است و نه صنایع ساخت محور، در 30 سال گذشته، وزن صنایع ساخت محور در کلیه شاخص ها به شدت کاهش یافته است در مقابل صنایع کومودیتیو و عمومی رشد زیادی داشته است. او توضیح داد: این نشان می دهد که ما دو رویکرد در حوزه قیمت گذاری داشته ایم، در نهاده های تولید و قیمت گذاری با قیمت جهانی و آزاد از هرگونه قیمت گذاری باشد. ولی محصول نهایی را یا ما تولید کرده ایم یا قدرت خرید مردم اجازه نداده است که بتوانند کالا را با هر قیمتی خرید کنند.

دکتر صادفقی نیارکی گفت: در آخرین گزارشی که هفته گذشته به ما رسیده است، نشان می دهد که بخش عمده ای از منابع صندوق توسعه ملی به فلزات اساسی اختصاص یافته است. اگر ما سیمان تولید می کنیم و یا صادر می کنیم. حتما کالایی است که با توجه به شرایط محیطی و پیرامونی ما ، کالایی است که باید این اتفاق بیافتد و این مزیتی برای ما است ولی این بلند مدت نیست. او گفت: دوستانی که در بازار صادراتی عراق کار کرده اند، به شدت صادرات ما منحنی اش نسبت به کشور عراق کاهنده است. در حوزه صنعت غذا که آن هم یک صنعت عمومی است، با پول نفت خرید تکنولوژی انجام می دهند و ماشین پرکن می گذراند و یا فیلر می گذراند و محصول را همانجا تولید می کنند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه باید از مرحله مونتاژ کاری به مرحله نوآوری عبور کنیم، گفت: اگر امروز ما سیمانی دادیم که به واسطه پروژه های عمرانی مصرف آن کاهنده است و یا به واسطه سرمایه گذاری کشورهای اطراف ما صادرات ما کاهش یافته است باید به حلقه بعدی نگاه کنیم که عمدتا خوشبختانه در این نمایشگاه هم بود، بخش خصوصی واقعی وارد حلقه بعدی شده است و انواع سازه های جدید سیمانی را شاهدش هستیم.

او ادامه د اد: در موضوع ساخت داخل صنعت سیمان، دو ماموریت دارد که تا اردیبهشت ماه می توانند دنبال کنند. یکی نوآوری است و دیگری بحث تجهیزات است که تجهیزاتی که می شود ساخت داخل کرد برنامه اش مشخص می شود و ما نیز در مرکز ساخت داخل وزارت صنعت آماده هستیم کمک کنیم به انجمن که این سازنده ها را در کنار شما داشته باشیم. ماموریت دوم حلقه بعد خودش است. صندوقی که رییس هیات مدیره انجمن سیمان می فرمایند در حوزه ساخت تجهیزات می تواند کمک کند. اما موتور محرک شما با توجه به محدودیت هایی که عرض کردم، کاهش بحث های عمرانی در کشور و یا خرید تکنولوژی توسط کشورهای رغیب در منطقه تولید محصولاتی برپایه سیمان  است که نیاز به دانش فنی و هزینه کرد و R&D دارد که باید کمک کرد. چه در حوزه  ادتیوها و چه حوزه روش های جدید پیش ساخته و برپایه سیمان یک زنجیره و شبکه شکل بگیرد.

صادقی نیارکی تاکید کرد: این ماموریت صنعت سیمان که امیدوارم در قالب یک میز ساخت داخل هم تولیدات جدید و بدیع و نوآورانه را بشود رونمایی کرد و هم در حوزه ساخت و تجهیزات که تبدیل به عقد قرارداد شده باشد. در وزارت صمت هدفگذاری کرده ایم که در قالب یک پروژه نهضت ساخت داخل تا پایان سال 1400 ، ده میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل بکنیم. این پول شاید امروز وجود نداشته باشد که به پروژه های بزرگ ساخت داخل اختصاص داد و یا شاید بخشی نیاز به زیرساخت داشته باشد. مثلا در حوزه پتروشیمی امروز می توانیم ساخت داخل در حوزه مواد داشته باشیم اما خوراک نداریم باید در حوزه زیرساخت خوراک پروپیلن داشته باشیم که بتوانیم pp تولید کنیم و 200 هزار تنی که وارد می شود را تبدیل به ساخت داخل کنیم. بنابراین نیاز به سرمایه گذاری و کارهای زیرساختی دارد.

او ادامه داد: در حوزه خودرو ما بالاخره باید در قسمت گیربکس اتوماتیک و موتورهای کم مصرف سرمایه گذاری کنیم. اما کاری که امسال شروع کرده ایم در قالب به هم رسانی نیازمندی ها و توانمندی ها در قالب میزهای ساخت داخل، فقط طرفین را به هم وصل کردیم با یک کار ترویجی و تبلیغی و عقد قرارداد. افتخار ایجاد کردیم برای کسانی که وارد این زنجیره شوند.

صادقی نیارکی با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری در این باره گفت: تاکید مقام معظم رهبری تکیه بر توان داخل است. عقل و شرع هم همین است و منطق هم همین است جای که ما می توانیم و توان ساخت داخل داریم نباید خرید خارجی انجام دهیم ما در قالب برگزاری میزهای ساخت داخل تاکنون 9 میز فقط در صنعت خودرو بین تامین کنندگان اصلی صنعت خودرو و سازندگان بیش از 275 میلیون یورو عقد قرارداد برای ساخت داخل انجام شده است. در صنعت مخابرات بین 5 اپراتور اصلی کشور و سازندگان تجهیزات اصلی مخابرات، 118 میلیون بورو، عقد قرارداد و تفاهم نامه انجام شده است که بخش عمده ای قرارداد است و افکتیو است. در صنعت تجهیزات پتروشیمی ، 60 درصد تجهیزات داخلی صادراتی شده است. حدود 100 میلیون یورو، تفاهم نامه و عقد قرار داد برای خرید تکنولوژی و کالا صورت گرفته است .در مدلی که در فولاد اتفاق افتاده است در حوزه محصول نهایی بوده است که دلار هزینه می شد و خارج می شد از کشور و ورق به کشور وارد می شد. یعنی کالای خام صادر و برخی از آلیاژها را وارد می کردیم. در حوزه صنعت فولاد بحث ساخت  داخلی که اتفاق افتاده است که در حوزه تجهیزات مثل کمپرسورهای تخصصی و الکترودها هم اتفاق افتاده است. در مجموع وزنصنعت فولاد به هم رسانی بین صنعت لوازم خانگی، صنعت خودرو، صنعت نفت و گاز و تولیدکنندگان فولاد بود که حدود 430 میلیون یورو عقد تفاهم نامه موجب شده است. ما فقط اراده کردیم و کار دیگری نکردیم د روزارت صمت جضور یافتیم و در رویدادهای مختلف ، ترویج کردیم و ترغیب کردیم و جلسه گذاشتیم ما در حال ثبت تندیس ساخت داخل و اعطای آن به کسانی است که نقش کلیدی در این بخش دارند.

نیارکی با تاکید بر اینکه اقدامات در راستای بومی سازی نباید به محدودیت های ارزی محدود باشد و هر وقت دوباره دلار نفتی وارد کشور شد، سازندگان را فراموش کنیم. او گفت: بنابراین، صنعت ساخت محوری که سال های گذشته به واسطه رویکردهای قیمت گذاری و یا سودآوری بیشتر کاهش داشته و یا رشد متوازن نداشته است را فراموش نکنیم. او درباره حمایت از صنعت ساخت محور، گفت : بحث تعرفه است، بحث قانون حداکثر ساخت داخل است. دیگر قانون اجازه نمی دهد که کسی ای پی سی را به کشور خارجی دهد تا ساخت داخلی است. قانون دیگر اجازه نمی دهد که خرید تکنولوژی و تجهیزات را به کشورهای خارجی واگذار کنیم و برای اولین بار در این قانون جرم نگاری هم شده است و هیات نظارت دارد، ضوابط دارد و در قالب این قانون سامانه ای وجود دارد که خریدها از این به بعد در قالب سامانه اتفاق خواهد افتاد. او گفت: در ماده دو این قانون دستگاه های مشمول را به صراحت اعلام کرده است حتی نهادهای عمومی غیردولتی مشمول برگزاری مناقصه هستند و مشمول قانون شده اند. حتی نهادهایی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار هستند و یا زیرمجموعه مقام معظم رهبری می باشند. این سدی است که ما باید حمایت کنیم و محکم بایستیم. البته عاقلانه و باتدبیر و نه به صورت  افراطی، بلکه با یک نگاه معقولانه ، منطقی

صادقی نیارکی تاکید کرد: برای کشوری که پنجمین رتبه (البته قبلا سوم بود) فارغ التحصیلان فنی، مهندسی دنیا را دارد، خرید تکنولوژی از خارج کشور غلط است. چون طراحی ساخت، ارتباط متناظر با بحث فنی مهندسی دارد. با مغز افزار ارتباط دارد. هم نرم افزار ، هم سخت افزار و مهمتر از همه مغز افزار که در کشور ما وجود دارد. او ادامه داد: انشاء اله در اردیبهشت ماه اولین میز ساخت داخل صنعت سیمان را بین سازندگان و محصولات نوآورانه برگزار کنیم
لینک منبع خبر
نام نویسنده : روابط عمومی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران
تاریخ بروزرسانی : 1398/10/30
تعداد بازدید : 4934
كليه حقوق اين پرتال متعلق به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان مي باشد.
Powered by DorsaPortal