دولت و ملت همدلی و هم زبانی انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان
 
سالروز تاسیس صنعت سیمان ایران گرامی باد
سالروز تاسیس صنعت سیمان ایران گرامی باد هیئت مدیره انجمن سیمان ضمن ارج نهادن به پیشکسوتان و قدردانی از تلاش و زحمات تمامی مدیران- کارشناسان- تکنسین ها و کارگران این صنعت، سالروز تاسیس صنعت سیمان را به تمامی همکاران و دست اندر کاران این صنعت پایه تبریک عرضه می نماید.
1400/10/26
نخستین گام برای راه‌اندازی صنعت سیمان را در ایران، علی‌قلی خان سپاهی دنبلی ملقب به مهندس‌الدوله برداشت که در سال 1292 خورشیدی از پلی‌تکنیک زوریخ فارغ‌التحصیل شده بود. او در سال 1295 خورشیدی قراردادى برای کسب امتیاز انحصارى ساخت کارخانه سیمان با وزارت فوائد عامه بست اما چون مجلس شورای ملی تا پنج سال بعد به دلیل شرایط جنگی تعطیل بود و امتیازهای انحصاری باید به تصویب مجلس می‌رسید، این قرارداد به اجرا درنیامد. در آن زمان، سیمان ایران از روسیه تأمین و از باکو وارد کشور می شد. بهای هر خروار سیمان پنجاه تومان بود اما مهندس‌الدوله وعده داده بود که هر خروار سیمان را با بهای تمام شده خرواری سه تومان عرضه کند.
از آغاز قرن چهاردهم خورشیدی رویکرد جدیدی به سوی توسعه اقتصادی و مدرن سازی کشور مد نظر قرار گرفت و به تبع آن طرح‌های بسیاری از قبیل خطوط راه‌آهن، سدها، جاده‌ها، اماکن آموزشی و عمومی متعددی در دستورکار قرارگرفت. رشد واردات سیمان به حدی بود که در سال 1314 ایران چهارمین کشور وارد کننده سیمان جهان به‌شمار می‌رفت. توجه به این نکته که ایران در منطقه‌ای واقع شده که سلسله کوه‌های آهکی آن را احاطه نموده‌است، اندیشه ساخت کارخانه سیمان را پدیدار ساخت. در سال 1307 مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در روز 8 دی‌ماه 1312 اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت 100 تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید و در 25 دی ماه به طور رسمی افتتاح شد.
رشد بالای مصرف به دنبال افزایش ساخت و ساز و برنامه های توسعه ای کشور از آن موقع تاکنون سبب شده تا صنعت سیمان کشور همواره با افزایش ظرفیت تولید همراه باشد و علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد تولید به صادرات اختصاص یابد.
امروز صنعت سیمان ایران با 77واحد تولیدی و 91 میلیون تن ظرفیت تولید، رتبه 7 تولید سیمان در جهان را دارد و در حالی وارد حالی هشتادو نهمین سالروز صنعت سیمان می شویم که عرضه سیمان در بورس کالا و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا فصل نوینی را در این صنعت نوید می دهد.
هیئت مدیره انجمن سیمان ضمن ارج نهادن به پیشکسوتان و قدردانی از تلاش و زحمات تمامی مدیران- کارشناسان- تکنسین ها و کارگران این صنعت، سالروز تاسیس صنعت سیمان را به تمامی همکاران و دست اندر کاران این صنعت پایه تبریک عرضه می نماید.
به امید روزهای بهتر برای صنایع کشور
هیئت مدیره
تعداد بازدید: 1650
كليه حقوق اين پرتال متعلق به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان مي باشد.
Powered by DorsaPortal