دولت و ملت همدلی و هم زبانی انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان
 
گام بلند توسعه با تحقق صادرات از خطوط ريلي
گام بلند توسعه با تحقق صادرات از خطوط ريلي صادرات از اهداف اصلي توليد نيازمند زيرساخت ارتباطي است، خطوط ريلي از ايمن ترين و ارزان ترين مسيرهاي انتقال به اين منظور است كه تكميل اين زنجيره در كشور به صورت جدي به مرحله اجرايي درنيامده است.
1398/02/14
به گزارش ايرنا، خطوط ريلي و راه آهن در كشور ايران سابقه يكصد ساله دارد و بسياري از فعالان اقتصادي و مسافران براي جا به جايي كالا و مسافرت به نقاط مختلف كشور از اين ناوگان استفاده مي كنند؛ به باوركارشناسان، توسعه خطوط ريلي نقشي موثر در رونق اقتصادي منطقه دارد و جلوگيري از آلايندگي زيست محيطي، صرفه جويي در مصرف سوخت از ديگر مزاياي مهم راه آهن است.
براساس آمار، قبل از دولت تدبير و اميد ميزان حمل بار با خطوط ريلي سالانه سه تا چهار ميليون تُن بود كه اين رقم اكنون به بيش از 45 ميليون تن در سال افزايش يافته است.
يكي از رويكردهاي مهم براي افزايش حمل بار، اتصال شهرك هاي صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي به شبكه ريلي است كه با اجراي اين طرح مهم مي توان براي ارسال و صادرات كالا از كشور به نقاط مختلف ايران و جهان گام هاي عملياتي برداشت.
ناوگان ريلي به دليل ميزان حمل بار و مسافر و به صرفه بودن در مقايسه با ساير ناوگان ها براي توسعه در استان سمنان ظرفيت بسيار مطلوبي دارد و در زمان حاضر بيش از 500 كيلومتر از خط اصلي مسير 926 كيلومتري تهران- مشهد زير پوشش اداره كل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد و روزانه حدود 90 رام قطار در دو خط ريلي اين مسير در رفت و آمد است.
صادرات ريلي و اجراي طرح قطار برقي گرمسار- اينچه برون با وجود برخورداري سمنان از 2 هزار و 20 واحد صنعتي و 600 واحد معدني فعال در كنار توجه به ناوگان هوايي و جاده اي تكميل كننده توسعه و رونق اقتصادي در اين استان است.
در استان سمنان يك منطقه ويژه اقتصادي، هشت ناحيه و 10 شهرك صنعتي با يك هزار و 200 واحد توليدي وجود دارد كه اتصال اين شهرك ها و همچنين برقي شدن قطار گرمسار-اينچه برون تا استان گلستان مي تواند براي افزايش صادرات و ارتباط با كشورهاي اروپايي قدم هاي جدي باشد.
در آذر سال 93 طرح راه آهن ايران- تركمنستان- قزاقستان در شرق درياي خزر به صورت رسمي فعال شد و اينچه برون زيرساخت را براي صادرات كالا به نقاط مختلف جهان و كشورهاي حاشيه درياي خزر فراهم كرد.
طرح برقي شدن قطار از گرمسار- اينچه برون براي رونق اقتصادي و دستيابي به بازار فروش براي صادرات كالاهاي نهايي از مطالبه هاي به حق بنگاه هاي اقتصادي و واحدهاي صنعتي استان است كه با عزم مسئولان و تخصيص به موقع اعتبار شاهد بهره برداري از اين طرح در سال هاي آينده خواهيم بود.
همچنين براساس آمار راه آهن جمهوري اسلامي ايران دست كم 13 هزار كيلومتر خط ، 25 هزار واگن باري، يك هزار و 900 واگن مسافري و 556 دستگاه لكوموتيو دارد و در سال 97 دست كم 45 تن بار و 22 ميليون مسافر براي جا به جايي از ناوگان ريلي كشور استفاده كردند.
ايران با 13 هزار كيلومتر خطوط ريلي تنها 9 دهم درصد كل خطوط ريلي جهان را به خود اختصاص داده و از اين نظر در جايگاه بيست و يكم طولاني ترين خطوط ريلي جهان قرار دارد.
در ايران به ازاي هر 6 هزار و 816 نفر يك كيلومتر خط ريلي وجود دارد كه از اين جهت كشور در رتبه 76 جهان قرار مي گيرد.

** خطوط ريلي سمنان ظرفيت مغفول توسعه اقتصادي
مديركل راه آهن شمال شرق (1) گفت: خطوط ريلي ظرفيت مغفول براي توسعه اقتصادي در استان سمنان است كه با برنامه ريزي اصولي درصدد شكوفايي اين ظرفيت براي سال جاري هستيم.
فرشاد زادخور افزود: بهره گيري از تمام ظرفيت هاي خطوط ريلي استان سمنان براي افزايش اشتغال و رونق اقتصادي براي سال 98 در دستور كار اداره كل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد.
وي خاطر نشان كرد: براي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب و رونق توليد از تمام ظرفيت هاي موجود كشور بايد استفاده بهينه شود و خطوط ريلي مي تواند براي جا به جايي كالا در سال 98 به كمك بنگاه هاي اقتصادي استان بيايد.
مديركل راه آهن شمال شرق (1) ادامه داد: فعاليت دست كم 2 هزار و 20 واحد صنعتي و توليدي در استان سمنان ظرفيت بسيار مهم اشتغال آفرين است كه با همكاري و تعامل با دستگاه هاي اجرايي مربوط و فعالان اقتصادي مي توان از خطوط ريلي براي ارسال و ورود كالا به استان سمنان اقدام كرد.
زادخور اضافه كرد: مذاكره هايي براي ارسال سيمان از خطوط ريلي استان سمنان به نقاط مختلف كشور انجام شد و بارگيري قطارها براي حمل كالا امسال از سوي اين اداره كل انجام مي شود.
وي اضافه كرد: بسياري از واحدهاي صنعتي و توليدي استان سمنان براي جا به جايي كالا از ظرفيت هاي خطوط ريلي سمنان شناخت كافي ندارند كه اين امر باعث كُندي ارسال كالا از مبدا سمنان به نقاط كشور مي شود.
مديركل راه آهن شمال شرق (1) گفت: خطوط ريلي استان سمنان براساس اولويت هاي كاري خود براي خدمات رساني به مسافران و واحدهاي صنعتي و توليدي استان براي جا به جايي كالا آمادگي دارد.

** قطار گرمسار- اينچه برون برقي شود
نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: توسعه حمل و نقل ريلي با توجه به ظرفيت هاي صنعتي، معدني و گردشگري استان سمنان نيازمند عزم و تلاش مسئولان است.
غلامرضا كاتب افزود: استان سمنان با برخورداري از واحدهاي صنعتي و توليدي متنوع يكي از قطب هاي صنعتي در كشور است كه با توسعه حمل و نقل در بخش هاي مختلف مي توان براي توسعه و آباداني منطقه گام برداشت.
وي خاطرنشان كرد: حمل و نقل ريلي ظرفيت بسيار مهم براي اشتغال آفريني است كه با صادرات و واردات كالاهاي نهايي و مواد اوليه از محورهاي ريلي مي توان براي توسعه كسب و كار در استان اقدام كرد.
نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اجراي طرح قطار پرسرعت از گرمسار به مركز استان سمنان و انتقال اين خط به نقاط مرزي درياي خزر مي تواند ظرفيتي ممتاز براي افزايش اشتغال در منطقه باشد.
كاتب اضافه كرد: با اجراي طرح و آغاز به كار قطار برقي گرمسار-اينچه برون مي توان بازارهاي جديد اقتصادي را براي صنعتگران استان ايجاد كرد.
وي تصريح كرد: هرچه قدر دولت براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي كشور هزينه كند باز هم كم است و با اتخاذ برنامه ريزي هاي اصولي بايد از اين ظرفيت مهم اقتصادي بهره برد.
كاتب گفت: توسعه زيرساخت هاي ريلي رويكرد اشتغالزايي و افزايش جمعيت در استان سمنان را سرعت مي بخشد و مسئولان با عزمي مثال زدني براي تحقق اين امر تلاش كنند.
نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: مناقصه اجراي برقي شدن قطار از گرمسار-اينچه برون به زودي عملياتي مي شود و با اين راهبرد مهم مي توان براي توسعه رونق كسب و كار در منطقه گام برداشت.

** خطوط ريلي، ايران را به بازار جهاني نزديك تر مي كند
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معدن و كشاورزي استان سمنان گفت: خطوط ريلي ايران را به بازار جهاني نزديك تر مي كند و بايد مسئولان و شركت راه آهن جمهوري اسلامي از اين ظرفيت مهم نهايت بهره را ببرند.
علي اصغر جمعه اي ادامه داد: طرح برقي شدن قطار گرمسار- اينچه برون رونق اقتصادي سرشار را براي واحدهاي صنعتي به ارمغان مي آورد و مسئولان بايد براي توسعه ناوگان ريلي، جاده اي و هوايي كشور تلاش كنند.
وي اضافه كرد: اتصال واحدهاي صنعتي استان سمنان به خطوط ريلي اقدامي شدني است و دغدغه صنعتگران در چگونگي ارسال كالا به نقاط مختلف كشور كاهش مي يابد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان سمنان گفت: توسعه ناوگان ريلي ميزان سرمايه گذاري ها در بخش هاي مختلف اقتصادي استان را افزايش مي دهد.
جمعه اي ادامه داد: جا به جايي كالاهاي معدني با ناوگان سنگين جاده اي براي معدنكاران بسيار هزينه بر است كه با توسعه ناوگان ريلي مي توان اين موادهاي معدني را به صورت خام و فراوري شده به بازارهاي جهاني صادر كرد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان سمنان گفت: افزايش اشتغال در استان در گرو بهره برداري اصولي از ظرفيت ها است و با وجود برخورداري سمنان از خطوط ريلي، از اين بخش براي توسعه استان اقدام چنداني نشده است.

** مسئولان براي توسعه خطوط ريلي سمنان شتاب كنند
رئيس انجمن مديران صنايع استان سمنان گفت: مسئولان براي توسعه خطوط ريلي استان با برنامه ريزي اصولي قدم هاي موثري بردارند و به معني واقعي خطوط ريلي تكميل كننده جورچين اقتصادي استان است.
رستم سعداللهي افزود: دست كم 600 واحد معدني در استان سمنان فعال است و ذخيره قطعي معدني استان سمنان 580 ميليون تن برآورد مي شود، سالانه حدود 23 ميليون و 160 هزار تن از 40 نوع ماده معدني از معادن اين استان استخراج مي‌شود.
وي اضافه كرد: اين ظرفيت معدني مي تواند با رفع مشكلات زيرساختي به رونق كسب و كار بينجامد و با اين راهبرد مي توان براي افزايش اشتغال در استان گام برداشت.
رئيس انجمن مديران صنايع استان سمنان ادامه داد: توسعه خطوط ريلي و برقي شدن قطار گرمسار- اينچه برون نيازمند عزم ملي است و بايد وزير راه و شهرسازي توجه ويژه اي براي بهره برداري از اين طرح داشته باشد.
سعداللهي گفت: رونق توليد و تحقق شعار سال نيازمند رفع مشكلات زيرساختي است و با توسعه خطوط ريلي مي توان براي توسعه استان گام برداشت.
رئيس انجمن مديران صنايع استان سمنان گفت: بنگاه هاي اقتصادي استان در بخش هاي صنعت، معدن و كشاورزي با توسعه خطوط ريلي، ناوگان هوايي و جاده اي در استان سمنان به رونق اقتصادي سرشار نزديك مي شوند.

** توسعه خط ريلي سمنان نيازمند عزم دولت
استاندار سمنان گفت: برقي شدن خط ريلي تهران- سمنان و ارتقاء راه ‌هاي استان نوعي اقدام پدافندي غيرعامل چند وجهي تلقي مي شود و تحقق اين راهبرد نيازمند دستور و توجه ويژه دولت دارد.
عليرضا آشناگر افزود: سمنان معين استان تهران در شرايط بحراني است و همين موضوع اهميت برقراري ارتباط مناسب و سريع با پايتخت كشور را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در صورت هر گونه اتفاق ناگوار و شرايط اضطراري در تهران، سمنان بايد آمادگي و توان كمك را داشته باشد و يكي از راهكارهاي لازم و ايمن براي تسريع در خدمات رساني به پايتخت برقي شدن خط ريلي تهران- سمنان است.
آشناگر با بيان اينكه استان سمنان به واسطه دارابودن ظرفيت ها و زيرساخت ‌هاي موجود گزينه مناسبي براي استقرار صنايع كشور است، تصريح كرد: وزارتخانه ‌ها مي‌ توانند امكانات و صنايع خود را به استان سمنان منتقل كنند و آمادگي لازم در اين زمينه در تمام استان سمنان وجود دارد.
به گزارش ايرنا، در دولت تدبير و اميد در مجموع بيش از 900 كيلومتر راه آهن جديد به شبكه حمل و نقل ريلي كشور افزوده شد و يك هزار و 400 كيلومتر از خطوط راه آهن 2خطه شد؛ در اين دولت 2 هزار و 800 كيلومتر راه آهن نوسازي و بهسازي شد و چهارهزار واگن باري توسط بخش خصوصي، حدود 320 لوكوموتيو و 330 واگن مسافربري به شبكه حمل و نقل ريلي كشور اضافه شد.
ميزان كنوني مبادلات كالا از طريق حمل و نقل ريلي به كشورهاي همسايه 45 ميليون تن است.
تعداد بازدید: 103
كليه حقوق اين پرتال متعلق به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان مي باشد.
Powered by DorsaPortal