دولت و ملت همدلی و هم زبانی انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان
 
حمايت همه جانبه صنعت سيمان از رويه هاي بتني
حمايت همه جانبه صنعت سيمان از رويه هاي بتني سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني سوم و چهارم ارديبهشت ماه سال جاري در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد. هرچند كه در اين كنفرانس دوسالانه تاكيد بر مزيت هاي بسيار رويه هاي بتني شد، اما دلايلي نظير ارزان بودن قيمت قير سبب كم اقبالي بهره مندي از رويه هاي بتني با وجود محبوبيت آن در جهان پيرامون شده است.
1398/02/14

 

 

حمايت همه جانبه صنعت سيمان از رويه­ هاي بتني

ائلدار محمدزاده صديق

 

سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني سوم و چهارم ارديبهشت ماه سال جاري در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد. هرچند كه در اين كنفرانس دوسالانه تاكيد بر مزيت هاي بسيار رويه هاي بتني شد، اما دلايلي نظير ارزان بودن قيمت قير سبب كم اقبالي بهره مندي از رويه هاي بتني با وجود محبوبيت آن در جهان پيرامون شده است.

محورهاي اصلي اين كنفرانس دوسالانه توسعه پايدار، اقتصاد و تحليل هزينه چرخه عمر، تحليل و طراحي، فناوري مصالح و دوام، روش هاي اجرا، تثبت لايه ها، آزمايش ها و ابزار بندي، نگهداري و بهره برداري، ترميم و بهسازي، مشخصات سطحي رويه ها ( ناهمواري، اصطكاك، آلودگي صدا) و فناوري هاي نوين در روسازي هاي بتني بود.

در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني چندين سخنراني تخصصي ارائه شد. همچنين نمايشگاه تخصصي باحدود 30 غرفه و كارگاه هاي تخصصي ديگر بخش هاي اين سمينار را تشكيل دادند.

حضور دبير انجمن سيمان در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني

عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان ايران با حضور در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني به توسعه بهره مندي از رويه هاي بتني در جاده هاي كشور تاكيد كرد. شيخان بهره مندي از رويه هاي بتني را داراي ارزش افزوده قابل توجهي براي كشور دانست و گفت: اينگونه امكان صادرات قير به عنوان كالاي صادراتي گرانبها ميسر خواهد شد. او عرضه ارزان قيمت قير به پيمانكاران راه سازي را دليلي بر توسعه نيافتگي صنعت رويه هاي بتني در كشور دانست. دبير انجمن سيمان با اشاره به مصوبه دولت در سنوات گذشته مبني بر بهره مندي از رويه هاي بتني حداقل در 10 درصد جاده هاي كشور، خواستار اجرايي شدن اين مصوبه شد. او با اشاره به توسعه صنعت رويه هاي بتني در سطح جهان از دهه هاي گذشته، اين نوع رويه هاي جاده اي را داراي دوام بيشتر و مقرون به صرفه بودن از هر لحاظ عنوان كرد. او توسعه رويه هاي بتني در كشور را سبب توسعه مصرف سيمان در كشور دانست كه هم اكنون با مشكل فروش مواجه شده است و از طرفي اين امكان را دليلي بر مهيا شدن شرايط صادرات بهتر و بيشتر قير دانست كه ارزش افزوده بيشتري به همراه خواهد داشت. دبير انجمن سيمان بر مشاركت صنعت سيمان و انجمن سيمان در برگزاري اين كنفرانس دوسالانه تاكيد كرد. او گفت: انجمن سيمان برنامه ها، همايش ها و نمايشگاه هاي مشتركي با صنعت بتن و ساير صنايع مرتبط به منظور ايجاد هم افزايي در اين صنايع برگزار خواهد كرد.

ارتقاي كيفيت از جمله  دستاوردهاي كنفرانس

دكتر پرويز قدوسي، رييس كنفرانس و رييس هيات مديره انجمن علمي بتن ايران گفت: آن چه كه يك نوع رويه را بر ديگري ارجحيت مي بخشد در ذات خود نوع رويه نيست. بلكه انتخاب مصالح، نسبت هاي مخلوط و روش اجرا است كه كيفيت رويه و برتري آن را تعيين مي كند.  رييس سومين كنفرانس رويه هاي بتني گفت: امروزه رويه بتني به عنوان يك رويكرد نسبتا جديد در ساخت خيابان ها، بزرگراه ها و باند فرودگاه ها محسوب مي شود و به عنوان جايگزين آسفالت در تمام زيرساخت ها نيست.

دكتر پرويز قدوسي ادامه داد: رويه هاي بتني از نظر طراحي به دو بخش طرحي سازه اي (تعيين ضخامت رويه) و طراحي مصالح تقسيم مي شود. در واقطع طراحي مصالح جنبه عملكردي و ايمني رويه را شامل مي شود كه از جمله مي توان اصطكاك (لغزش) و سايش را نام برد. در بخش مصالح و روش اجرا، تحول چشمگيري اخيرا كسب شده است. استفاده از ذرات نانو و قطعات پيش ساخته از جمله اين تحولات است. هرچند فعلا به دليل گراني توليد ذرات نانو، استفاده از اين نوع مواد در حد تحقيقات باقي مانده است. اما چند سال است كه در دنيا به كارگيري قطعات پيش ساخته به دليل كنترل كيفيت برتر در كارخانه مورد استقبال قرار گرفته است.

رييس هيات مديره انجمن علمي بتن ايران ادامه داد گردهمايي متخصصين، پژوهشگران و دست اندركاران صنعت ساخت در سومين كنفرانس رويه هاي بتني فرصت مناسبي است تا تبادل اطلاعات و يافته ها چه در عرصه تحقيقات و چه در عرصه صنعت انجام شود و در نتيجه موجب ارتقاي كيفيت و ايمني صنعت ساخت رويه هاي بتني مي گردد. پرويز قدوسي اظهار اميدواري كرد، تا با توجه به رشد صنعت رويه هاي بتني در كشورمان و انتقال دانش و فناوري حاصل از سمينار به صنعت، انشاء اله شاهد پيشرفت روز افزون كشورمان در صنعت رويه هاي بتني باشيم.

تنوع در برگزاري كارگاه هاي تخصصي

علي اكبر شيرزادي جاويد، دبير علمي سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني گفت: گسترش روز افزون طراحي و اجراي رويه هاي بتني در كشور، فصل جديدي براي دست اندركاران و علاقمندان اجراي اين نوع سازه ها و اجراي بتني فراهم آورده است. شيرزادي جاويد ادامه داد: مزاياي فراوان استفاده از رويه هاي بتني در كننار دغدغه هاي بيشماري كه در طراحي و اجراي آن ها بايد رعايت گردد، همگان را به دقت و بررسي همه جانبه موضوع واقف گردانيده است. او گفت: در پي برگزاري موفق كنفرانس هاي اول و دوم رويه هاي بتني در سنوات قبل، مايه افتخار دانشگاه علم و صنعت ايران است كه ميزبان سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني باشد.

حضور اساتيد، دانشجويان و دست اندركاران و علاقمندان مرتبط با طراحي و اجراي رويه هاي بتني، فرصت مغتنمي است تا بتوان دانش و تجربيات حاصل از پروژه هاي اجرا شده و تحقيقات صورت گرفته تاكنون را به اشتراك گذاشت. او ادامه داد: از ويژگي هاي برجسته كنفرانس سوم، برگزاري كارگاه هاي فراوان در محورهاي مختلف كنفرانس توسط صنعت و مراكز تحقيقاتي به طور مشترك است كه آن را از كنفرانس هاي قبلي متمايز مي گرداند.

شيرزادي جاويد اظهار اميدواري كرده است كه برگزاري اين كنفرانس باعث اعتلاي رويه هاي بتني در كشور گردد تا ايران عزيزمان در اين حوزه نيز جزو كشورهاي پيشرو باشد.

كنفرانس رويه هاي بتني سبب هم افزايي خواهد شد

دكتر ذاكري، رييس دانشگاه علم و صنعت در سومين كنفرانس ملي رويه­هاي بتني گفت: رويه­هاي بتني در هر چهار مود حمل و نقلي مورد  استفاده قرار مي گيرد. رييس دانشگاه علم و صنعت توضيح داد: با شكل گيري اين كنفرانس از سال 1394 شاهد فعاليت بيشتر محققين و پيمانكاران در اين حوزه هستيم كه اميدواريم اثرات خود را در بلند مدت در اين حوزه بگذارد. او دوام و مقام­سازي را لازمه صنعت بتن دانست و گفت: توسعه پايدار با اجراي اصول مهندسي صحيح در صنعت بتن امكان پذير خواهد بود. ذاكري توضيح داد: انتظار است تا عمر سازه هايي كه در بنادر، فرودگاه ها، متروها و جاده ها ساخته مي شود، عمري بيش از 80 سال داشته باشد و لازمه آن رعايت اصول صحيح مهندسي و محاسبات آن است. او برگزاري اين كنفرانس را سبب هم افزايي بين محققيق، كارشناسان و شركت ها و پيمانكاران فعال در اين حوزه دانست.

ارزان بودن قير دليلي بر توسعه نيافتن رويه هاي بتني

دكتر محمد شكرچي زاده، رييس مركز تحقيقات راه ، مسكن و شهرسازي در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني گفت: در عرصه توليد، سازندگي و اجرا، رشد پروژه هاي ملي و استفاده روز افزون از بتن به عنوان ماده اي بسيار پرمصرف در ساختمان ها، راه ها، اسكله ها، بنادر و انواع ابنيه، همگي بيانگر نقش بتن در توسعه كشور و اهميت آن نزد صاحبنظران و متخصصان به اين امر مي باشد.

شكرچي زاده ادامه داد: با توجه به افزايش قيمت قير در سنوات گذشته ميزان صرف اعتبار تخصيصي وزارت راه و شهرسازي از 10 درصد به 40 درصد افزايش يافته است. در حال حاضر براي ساخت  هر كيلومتر راه اصلي نزديك به 120 تن قير و هر كيلومتر بزرگراه 240 تن قير لازم است. كاملا مشخص است كه اين هزينه ساخت به دليل بالا رفتن قيمت قير در نهايت به كاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد كلان، كند شدن سرعت توسعه راه سازي و نبود توازن در توسعه كشور مي انجامد.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي توضيح داد: با توجه به افزايش توليد سيمان در كشور، لزوم توجه به روسازي هاي بتني در كشور احساس شد و مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نيز با اقدامات به موقع، توجه صنعت راهسازي را به اين موضوع سوق داد و وزارتخانه نيز با ابلاغ مسئوليت نظارت بر پروژه هاي روسازي بتني و تدوين آيين نامه هاي مرتبط به مركز تحقيقات، حمايت همه جانبه خود را در اين زمينه آغاز كرد. شكرچي زاده گفت: در همين رابطه اين نوع رويه ها در سطح مديران ستادي و ادارات كل راه و شهرسازي استان ها معرفي گرديد و بسترسازي لازم در خصوص كاربرد انواع روسازي هاي بتني صورت گرفت. به گفته رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازيدر اين راسا ويرايش اول دستور العمل اجرا و كنترل كيفي روسازي هاي بتني غلتكي كه توسط مركز تدوين شده از طرف وزارتخانه ابلاغ گرديد.

او توضيح داد: استفاده از رويه هاي بتني در كشورهاي ديگر بسيار متداول است، اما در كشور ما علي رغم وجود مصالح كافي، به دليل ارزان بودن قير طي سال هاي پيش، معرفي نشدن گزينه هاي مناسب جايگزين و در مواردي نبود دانش فني اجرايي و تجهيزات مورد نياز، اجرا و ساخت اين نوع روسازي ها متداول نشده است. شكرچي زاده توضيح داد: با توجه به آزادشدن قيمت حامل هاي انرژي و افزايش قيمت ناشي از حذف يارانه ها، مزيت اقتصادي اين نوع روسازي ها نسبت به روسازي هاي آسفالتي انكار ناپذير است.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي ادامه داد: روسازي هاي بتني در بسياري از كشورهاي توسعه يافته به طور موفقيت آميزي اجرا گرديده است و در حال حاضر نيز تحقيقات وسيعي در اين رابطه در حال انجام است. شكرچي زاده گفت: با توجه به وضعيت توليد سيمان در كشور و شرايط اقليمي، اين نوع روسازي ها مي توانند در بسياري از راه هاي اصلي و فرعي كشور مورد استفاده قرار گيرد.

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي ادامه داد: سياست هاي راهبردي بر اين اساس خواهد بود كه بتوانيم طي چند سال آينده، حدود 10 درصد از روسازي هاي راه هاي كشور را به روسازي هاي بتني اختصاص دهيم و البته اين مهم بايد به موازات كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين زمبنه باشد تا كيفيت اجراي اين نوع روسازي ها تضمين گردد و در صورت نتايج مطلوب بتوانيم با سهم بيشتري از روسازي هاي بتني در توسعه اقتصاد راه ها و به تبع آن توسعه حجم پروژه هاي راه سازي كشور كمك نماييم.

شكرچي زاده در سومين كنفرانس رويه هاي بتني گفت: ضمن در خواست همكاري وزارت راه و شهرسازي با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ورود همه جانبه صنعت سيمان كه به نظر مي رسد با حمايت خود در برگزاري اين سمينار به خوبي آمادگي را در اين زمينه اعلام نموده است، زمينه هاي تحقيقاتي و آموزشي ذيل شامل معرفي انواع روسازي هاي بتني مورد استفاده در احداث راه ها، روش هاي اجرا  و كاربردهاي آن، بررسي مشكلات و معضلات احتمالي استفاده از انواع روسازي هاي بتني در شرايط اقليمي مختلف كشور، ارائه راهكارهاي اجرايي استفاده از بتن در اجراي روسازي ها در شرايط اقليمي مختلف در كشور و تدوين دستور العمل هاي خاص اجرا و كنترل كيفي روسازي هاي بتني در كشور مورد توجه كليه محققان و متخصصان باشد و مركز تحقيقات نيز حتما در اين زمينه حمايت هاي لازم را صورت خواهد داد. او ادامه داد: همچنين با ورود شركت هاي مشاوره و پيمانكار بزرگ در اين عرصه و تاكيد وزارتخانه و همكاري مستمر با مركز، اقدامات اجرايي به شرح ذيل هدف گذاري شده است تا انشاء الله بتوانيم در تحقق اهداف اين برنامه موفق باشيم. او اين اقدامات را بدين شرح دانست: ابلاغ دستورالعمل هاي مرتبط پس از جمع آوري و ارزيابي اطلاعات و هماهنگي و همكاري با معاونت برنامه ريزي و نظارت و راهبردي رياست جمهوري و دفر امور فني استانداري ها جهت اجرايي كردن آ ها جهت انجام پروژه هاي استاني در زمينه راه، محوطه شهري ، راه روستايي، بنادر، ترمينال ها و غيره - ارائه استانداردهاي لازم جهت آزمايش هاي كنترل كيفي روسازي هاي بتني به منظور اعمال روند مناسب تحويل موقت و دائم پروژه هاي اجراي شده

ارزيابي عوامل ذيربط و ارائه گواهي نامه فني به آزمايشگاه ها، شركت هاي مشاور، پيمانكاران و ... در خصوص انواع رويه هاي بتني- فعال سازي استان هاي هدف و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي دقيق و كامل در زمينه اجراي روسازي هاي بتني، مصالح، ماشين آلات، پيمانكاران و پتانسيل هاي استاني در كشور و منسجم سازي دستاوردهاي بدست آمده در رابطه با اجراي انواع رويه هاي بتني

لزوم افزايش سطح دانش و تجربه در رويه هاي بتني

دكتر محسن تدين، رييس هيات مديره انجمن بتن در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني گفت: در طول چند سال گذشته سعي وافري معطوف به طراحي و اجراي رويه هاي بتني شده است. او ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازي و سازمان ها و مراكز تحقيقاتي آن و انجمن بتن ايران تلاش زيادي براي اين امر صورت گرفته است. به طوريكه هر يك سال در ميان كوشش مي شود تا با برگزاري كنفرانس ملي رويه هاي بتني به كاربرد اين نوع رويه ها دامن زده شود. رييس هيات مديره انجمن بتن گفت: گراني روز افزون و شديد قير و عدم تغيير جدي در قيمت سيمان، انگيزه لازم براي بكارگيري رويه هاي بتني را بيشتر كرده است. هرچند رويه هاي بتني بدون توجه به اين موضوع نيز مي توانست در بسياري از موارد برتري خود را به نمايش گذارد. او گفت: به هر حال تجربه كم در زمينه طراحي و اجراي رويه هاي بتني ايجاب مي كند كه همه نهادهاي اجرايي، مشاوره اي، آموزشي و پژوهشي دست به دست هم دهند و دانش و تجربه خود را در سمينارها، كنفرانس ها به اشتراك گذارند تا پيشرفت روز افزوني در اين مورد حاصل گردد. رييس انجمن بتن ايران توضيح داد: نوشتن استانداردهاي مشخصات و آزمايش ها، آيين نامه ها و دستورالعمل هاي طراحي و اجرا به همراه صدور بخش نامه هاي مورد نياز و تدوين فهرست هاي بهاي لازم از جمله موارد ضروري است كه در كنفرانس ها بايد مطرح گردد. او گفت: در كنار اين نيازها، لازم است شركت هاي پيمانكاري نسبت به تجهيز خود و تامين ماشين آلات لازم اقدام نمايند و اين امر نيازمند بنيه مالي و داشتن تصوير روشني براي طراحي  و اجراي رويه هاي بتني در آينده است. دكتر محسن تدين ادامه داد: آموزش پرسنل در زمينه طراحي و اجراي رويه هاي بتني اعم از بتن غلتكي يا معمولي ( فينيشري) يكي از ضروريات است كه بايد به آن توجه جدي شود. او اظهار اميدواري كرد تا در كنفرانس سوم با توجه به تجربيات كنفرانس هاي قبلي بتوانيم كمبودها را شناسايي و در پي رفع آن ها برآييم.

دوام رويه هاي بتني با نگرشي بر پديده يخ زدن - آب شدن

 علي اكبر رمضانيانپور، استاد دانشگاه صنعتي اميركبير و رييس مركز تحقيقات تكنولوژي و دوام در اين كنفرانس با موضوع دوام رويه هاي بتني با نگرشي بر پديده يخ زدن- آب شدن سخنراني كرد. او گفت: امروزه بتن به عنوان يك ماده ساختماني مهم در ساخت و سازه هاي بتني چون ساختمان ها، سدها، پل ها، تونل ها، راه ها ، اسكله ها و برج ها و سازه هاي خاص ديگر كاربرد دارد. در اكثر موارد به بتن به عنوان ماده اي مقاوم در برابر نيروهاي فشاري نگريسته مي شده است. استاد دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: انجام پروژه هاي وسيع تحقيقاتي بر روي مواد مختلف تشكيل دهنده بتن و آزمايش بتن هاي مختلف با مواد جديد در سال هاي آخر قرن اخير منجر به پيدايش بتن هايي شده است كه علاوه بر تامين مقاومت خواص ديگري از اين ماده نظير دوام و كارآيي را دستخوش تغييرات اساسي نموده است. رييس مركز تحقيقات تكنولوژي و دوام ادامه داد: كاربرد رويه هاي بتني در جهان به سال هاي دور بر مي گردد، به علت دوام بالاتر رويه هاي بتني نسبت به رويه هاي آسفالتي گرايش به سمت كاربرد آن در كشورهاي در حال توسه افزايش يافته است. او گفت: با توجه به زير بار رفتن دايمي رويه هاي بتني و قرارگيري در محيط هاي مختلف نياز به دوام بالا و عمر مفيد طولاني آن مي باشد. در اين خصوص خرابي ها در اثر حملات املاح شيميايي نظير سولفات ها و كلريدها، واكنش قليايي سنگدانه ها ، خرابي هاي فيزيكي ناشي از پديده يخ زدن و آب شدن و سايش و فرسايش از اهميت ويژه اي برخوردارست. او در ارائه خود به اهميت دوام رويه هاي بتني، انواع خرابي هاي اين رويه ها و شيوه هاي افزايش دوام بتن هاي فوق پرداخت و در ادامه به اهميت طراحي براساس دوام بتن و تحقيقات انجام شده در ايران و جهان پيرامون و افزايش دوام رويه هاي بتن اشاره كرد.

طراحي روسازي هاي بتني گذشته، حال و آينده

فريدون مقدس نژاد، عضو هيات عملي دانشگاه صنعتي امير كبير، با عنوان طراحي روسازي هاي بتني گذشته، حال و آينده به عنوان سخنران كليدي به ارائه پرداخت. او گفت: طراحي روسازي هاي بتني در فرآيند تكامل خود روند رشد متلاطمي را طي نموده است. او توضيح داد: طراحي روسازي هاي بتني نوزادي خود را در قرن نوزدهم با روش گلدبك با فرض تيركنسول با بار متمركز در لبه آن، وسترگاد با ارايه روش تير روي تكيه گاه الاستيك كه با فرض سادهكننده بار متمركز روي تعدادي فنر و همچنين پيكت با فرض بار روي تكيه گاه صلب، كه همه اين ها با روش هاي تحليلي Closed Formula طراحي را انجام مي دادند، شروع كرد. او  ادامه داد: بعدها آزمايش بزرگ آشتو در دهه 1950 در آمريكا آغازگر تحول بزرگي در طراحي اين روسازي ها شد. ليكن مشكل اين روش تجربي بودن آن و عليرغم سعي در تعميم آن به ساير شرايط، محدود بودن آن به محل آزمايش بود و طبعا قابليت تعميم اين روش به ساير شرايط، با چالش هايي همراه بود. مقدس نژاد گفت: متعاقب آن در دهه 1980 انجمن سيمان پرتلند آمريكا PCA از مدل سازه اي المان هاي محدود استفاده كرد و با مدل هاي اضمحلال خستگي و سايش ناشي از امينگ، طراحي روسازي هاي بتني اولين بار وارد حوزه روش هاي مكانيستيك امپريكال شد. امروزه با افزايش سرعت و ظرفيت كامپيوترها و گسترش روش هاي عددي در مهندسي، مثل المان هاي مجزا Decrete element metods  و المان هاي محدود Finite element methods روش طراحي مكانستيك امپريكال بيش از بيش جاي خود را در طراحي روسازي هاي بتني باز مي كند كه مي توان به نمونه بارز آن روش آشتو MEPDG  اشاره نمود. عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اينكه براي طراحي دقيق روسازي هاي بتني همچنان راه زيادي پيش رو است، توضيح داد: همچون لحاظ كردن تنش هاي ناشي از Warping , Curling و Sherinkage، تاثير مشخصات مصالح سنگي و نوع اساس در طراحي و موارد ديگر.

ارائه ريزساختار بافت سطح، سايش، اصطكاك و لغزش رويه هاي بتني

پرويز قدوسي، عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران، با ارائه ريزساختار بافت سطح، سايش، اصطكاك و لغزش رويه هاي بتني و ارائه يافته ها و چالش هاي آن به ارائه سخنراني پرداخت. او گفت: اصطكاك سطح جاده و حركت ماشين ها بر روي رويه هاي بتني به ايمني و تصادف ارتباط دارد.قدوسي توضيح داد: اصطكاك تابع شرايط سطح رويه، سرعت ماشين و شرايط محيطي آن مانند باران بستگي دارد. بنابراين اصطكاك بين چرخ ها و رويه هاي بتني ثابت نيست. بلكه با تغيير بافت سطح سرعت ماشين و باران تغيير مي كند. او گفت: در طول زمان، بافت سطح رويه بر اثر سايش سبب تغيير اصطكاك مي شود. او در ارايه خود به بيان يافته هاي به دست آمده در سطح دنيا در خصوص بافت، سطح، سايش و اصطكاك در زمان لغزيدن اشاره كرد و گفت: هرچند هنوز چالش هاي بسياري در پيش رو وجود دارد.اما، با وجود يافته هايي كه تاكنون در سطح دنيا و در كشورمان در خصوص رويه هاي بتني كسب شده است، هنوز چالش هايي وجود دارد كه نياز به تحقيقات گسترده با عزم موفقيت را مي طلبد. استاد دانشگاه علم و صنعت ايران از جمله اين چالش ها به مواردي اشاره كرد: چه مقدار اصطكاك در سرعت لغزش ايمن فاصله ايمن پس از ترمز نياز است؟ چگونه ساختار و ريزساختار بتن مي تواند مقدار اصطكاك مطلوب را تامين كند؟ چه مقدار مقاومت سايش بتن مطلوب است و چگونه مي توان به آن مقاومت دست يافت كه مقرون به صرفه باشد؟ او درباره كاربرد نانو ذرات در رويه هاي بتني گفت: امروزه استفاده از نانو ذرات در بتن مورد توجه چشمگيري قرار گرفته است. گزارش مبسوط در خصوص نانو ذرات توسط هيات امناي تحقيقات آمريكا ارائه شده است. همچنين پيش بيني شده است كه در آينده نانو ذرات در رويه بتني كاربرد گسترده خواهد داشت.

طبقه بندي ، الزامات و روش هاي اجراي رويه هاي بتني

دكتر مهدي چيني، استاديار مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در اين كنفرانس با ارائه چگونگي طبقه بندي، الزامات، روش اجرا و نحوه ي اندازه گيري مضرسازي رويه هاي بتني با مطالعه مورد در آزاد راه تهران شمال شركت كرد. او هدف از عمليات مضرس كاري را ايجاد سطحي ايمن از طريق ايجاد مقاومت اصطكاكي پس از اجراي بتن تازه دانست كه با استفاده از كشيدن انواع مختلف مواد بر روي بتن تازه جهت ايجاد زبري كافي قبل از سفت شدن آن انجام مي شود. به اين ترتيب پتانسيل پديده هيدرو پلانينگو سرخوردگي ناشي از رطوبت جاده كاهش مي يابد. او گفت: ملاحظاتي شامل ايمني، كيفيت رانندگي در جاده، صداي توليد شده و فاكتور اقتصاد عمليات اجرايي بايد در اين خصوص رعايت شوند. ويژگي ها و مشخصات لازم از طريق عرص، عمق و فاصله شيارها، طول موج و دامنه صداي توليد شده، جهت و سمت اجراي شيارها و ساير فاكتورهاي مرتبط بايد كنترل شوند. او در ادامه نحوه مضرس كاري در پروژه آزاد راه تهران شمال را با توجه به كاربرد فينشرهاي مختلف و اجراي دستي و ماشيني و نتايج آزمون پاندول انگليسي و مقايسه آن با سطح روسازي بتن آسفالتي ارائه داد. به گفته وي نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه عمليات مضرس كاري با دستگاه TCM داراي عدد پاندول بيشتر و تامين ميزان مورد نظر در صورت رعايت ضوابط و الزماات اجرايي پس از عمل آوري است.

چالش ايجاد حباب هواي عمدي در رويه هاي بتن غلتكي و راهكار آن

موسي كلهري، عضو هيات مديره انجمن بتن ايران در اين كنفرانس مقاله چالش ايجاد حباب هواي عمدي در رويههاي بتن غلتكي و راهكار آن را ارائه داد. او گفت: بتن غلتكي بتني سفت با اسلامپ صفر مي باشد كه با حركت غلتك بر روي آن در حالت سخت نشده متراكم مي گردد. اين بتن در راهسازي به علت مزايايي نظير سرعت اجرا و برتري هاي اقتصادي، گزينه مناسبي جهت اساس و رويه در پاركينگ ها، انبارها، فرودگاهها، خيابان ها و آزادراه هاست. او ادامه داد: دوام اين نوع بتن در برابر چرخه هاي يخ زدن و آب شدن و همچنين نمك هاي يخ زدا به ويژه زماني كه به عنوان لايه نهايي روسازي استفاده مي گردد، حائز اهميت است. امروزه استفاده از موارد افزودني حباب هواساز براي ايجاد دوام كافي بتن در برابر چرخه هاي يخ زدن و آب شدن، روشي كاملا شناخته شده و متعارف مي باشد. اما ضرورت ايجاد حباب هوا در بتن غلتكي و راه هاي ايجاد حباب هواي موثرو همچنين راه هاي سنجش آن همچنان به عنوان يك سوال اساسي در حال بررسي است. بررسي و مطالعه تاريخچه تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه ايجاد حباب هوا در بتن غلتكي به علت رواني كم و سفت بودن آن مشكل و حتي امكان ناپذيراست.

كارگاه هاي تخصصي

در سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني 6 كارگاه تخصصي برگزار شد.

1.كارگاه تخصصي بررسي استفاده از روسازي كف پوش بتني در مقايسه با آسفالت، ارائه شده توسط دكتر فريدون مقدس نژاد، دكتر اصغر حبيب نژاد كورايم و دكتر پرهام حياتي، شركت برگزاركننده: پرشين بتن جم

2.كارگاه تخصصي اهميت تاثير مواد افزودني بر كيفيت رويه هاي بتني، ارائه شده توسط دكتر علي اكبر رمضانيانپور، دكتر مصطفي آدرسي و دكتر كيانوش صميمي، شركت برگزار كننده: البرز شيمي آسيا

3.كارگاه تخصصي طرح بومي سازي ساخت و اجراي بتن در روسازي با لاتكس بتني، ارائه شده توسط دكتر منصور فرخي، دكتر اميرمسعود صالحي و دكتر سيد سجاد ميرولد، شركت برگزار كننده: شيمي سازه آرماني

4.كارگاه تخصصي انواع خرابي ها و تعمير رويه هاي بتني، ارائه شده توسط دكتر محسن تدين، دكتر علي دوستي و دكتر بابك احمدي، شركت برگزار كننده: شيمي ساختمان

5.كارگاه تخصصي كاربرد الياف در روسازي هاي بتني، ارائه شده توسط دكتر عليرضا باقري، دكتر محمود نيلي و دكتر مهدي چيني، شركت برگزار كننده: نانو نخ و گرانول سيرجان

6.كارگاه تخصصي كاربرد ميكروسيليس در روسازي بتني، ارائه شده توسط دكتر جعفر سبحاني، مهندس جاويد خطيبي، مهندس امير مازيار رئيس قاسمي، شركت برگزار كننده: صنايع فروآلياژ ايران

بخش نمايشگاه

بخش نمايشگاهي سومين كنفرانس ملي رويه هاي بتني با حضور حدود 30 شركت برگزار شد. از جمله شركت هاي حاضر در اين نمايشگاه مي توان به شركت سيمان نيزار قم؛ سيمان اسپندار، شيمي ساختمان، البرز شيمي آسيا، مجتمع توليدي صنعتي رنگدانه، نانونخ و گرانول سيرجان، پرشين بتن جم، انجمن صنفي توليدكنندگان شن و ماسه استان تهران، گروه عمران ايران، بارمان سازهف بتلند، سپيد شهرزاد، شركت ساختماني ژيان، شركت صنايع فروآلياژ ايران، شركت ساختماني ناوديس راه، نوين رضي آباد، سازه گستر مدخت، عمران سازه جنو، توسعه بتن، آبادگران مارگون، ژيكاوا، لكا، آزاد راه تهران شمال، برسام آردين، شيمي سازه آرماني، مجتمع عمراني ايرانشهر، بتن آماده سنگ شكن غر، شركت بين المللي ارسا ساختمان، شركت ويسا، بتن كاور، هراز راه، هگزا، ايسما، البرز، گروه مهندسي آرا بتن اروند و شركت نرم افزاري كارشا توزين اشاره كرد.

 

 

 



تعداد بازدید: 83
كليه حقوق اين پرتال متعلق به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان مي باشد.
Powered by DorsaPortal