صفحه نخست
سامانه سيماب
تصاویر
تماس با ما
نقشه سايت
کتابخانه
آموزش مجازی
آمار و اطلاعات
دوباره تلاش کنید
رونمايي از سياستهاي صنعتي و صادراتي 98
دستور كار سال 98 بر مبناي رونق توليد تدوين شد و براين اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولي اين بخش برخي از برنامههاي صنعتي براي تحقق شعار سال را اعلام كرد.
1398/02/02
برنامه رونق توليد در سالجاري درحالي است كه با بررسي آمار و دادههاي اعلام شده از وضعيت بنگاههاي توليدي اين نكته نمايان ميشود كه درحالحاضر بخش صنعت با چالشهاي بسياري روبهرو است كه اين بخش را در وضعيت ركود قرار داده است. با اين شرايط وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر برنامهريزي براي خروج بنگاههاي توليدي از ركود، موظف به بازگرداندن رونق به بخش صنعت نيز شده است.
براي تحقق اين الزام، تاكنون پيششرطهاي بسياري از سوي متوليان دولتي اعلام شده كه بسياري از آنها به رفع موانع توليد باز ميگردد، اما در كنار اين پيششرطها، وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است بنگاههاي توليدي براي رسيدن به رونق توليد نيازمند تحريك تقاضا هستند. افزايش صادرات يكي ديگر از مواردي است كه رضا رحماني معتقد است ميتواند مسيري براي رونق توليد باشد. «دنياياقتصاد» در گفتوگويي اختصاصي با وزير صنعت، معدن و تجارت راههاي رسيدن به رونق بنگاههاي توليدي را بررسي كرده است. رحماني در اين گفتوگو علاوه بر شرايط رسيدن به طرح رونق توليد، درخصوص راههاي رسيدن به رشد توليد در خودروسازي نيز بر اين نكته تاكيد كرد كه خودروسازان در ماههاي پاياني سال گذشته توانستند به توليد 950 هزار دستگاه خودرو دست پيدا كنند و با اين شرايط تحقق توليد يك ميليون و 200هزار دستگاه خودرو كه براي سالجاري پيشبيني شده است، چندان دور از ذهن نخواهد بود.
** براي سالجاري برنامه رونق توليد در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت (بهعنوان يكي از متوليان اصلي توليد در كشور) قرار گرفته است. پيشبيني اجرايي كردن اين برنامه درحالي است كه براساس دادههاي اعلام شده از سوي مركز آمار، رشد اقتصادي 9 ماه ابتدايي سال 97 به منفي 3.8 درصد رسيد، بررسي جزئيات آمار نشان ميدهد كه اين عقبگرد تحت تاثير افت توليد در بخش نفت و گروه صنعت رخ داده است. با اين تفاصيل تحقق برنامه رونق توليد براي سالجاري را چگونه پيشبيني ميكنيد؟
اينكه در توليد محصولات نفتي ما افت داريم، با توجه به اينكه اين بخش بيشترين تاثير را از شرايط بينالمللي و روابط خارجي و مباحثي مثل تحريم و... ميگيرد بحثي نيست، اما در حوزه توليد و ساخت صنعتي و معدني با توجه به برنامهريزي كه صورت گرفته، ميتوان گفت كه رشد در اين بخش قابل تحقق است و اجراي طرح رونق توليد براي اين بخش قابل پيشبيني است. ما در كشور ظرفيتهاي خوبي داريم، اما درحالحاضر بخشي از ظرفيتهاي موجود در بنگاههاي توليدي غيرفعال است كه ميتوان شرايط را براي فعال كردن اين ظرفيتها ايجاد كرد.
** اشاره شما به استفاده حداكثري از فعاليت بنگاههاي توليدي است كه درحالحاضر زيرظرفيت توليد درحال فعاليت هستند، بنگاههايي كه درحالحاضر بيشترين اثرگذاري را در رشد منفي گروه صنعت داشته اند؛ با توجه به شرايط كنوني و اينكه بسياري از بنگاههاي توليدي حداقل توليد را در دستور كار قرار دادهاند از چه مسيري ميخواهيد افزايش ظرفيتسازي را در بنگاههاي توليدي اجرايي كنيد؟
تحريك تقاضا لازمه تحقق فعالسازي ظرفيت بنگاههاي توليدي است، آن هم بيشتر تقاضاي خارجي كه با افزايش صادرات اين امر بايد رخ دهد. تحليل ما اين است كه اگر بخواهيم توسعه و رونق توليد داشته باشيم و حتي توليد را توسعه دهيم، حتما بايد به صادرات غيرنفتي بهعنوان يك الزام اصلي توجه كنيم و اين قابل تحقق و شدني است. اجرايي كردن اين روش ميتواند در همان عدد رشد ما هم تاثير بگذارد. از سوي ديگر، ما در حوزههاي ديگر نيز برنامههايي را براي سالجاري در دستور كار قرار دادهايم كه در اين خصوص ميتوان به بخش مسكن اشاره كرد.
متاسفانه سيلي كه رخ داد، خسارات بسياري به همراه داشت كه اين امر موجب شد تا در سالجاري برنامه نوسازي اين مناطق نيز در دستور كار قرار گيرد. اين حادثه موجب شد تا برنامههاي مختلفي كه دولت در صنعت ساختمان دارد، امسال فعال شود. در كنار موارد مذكور يكي از پيشرانهاي اصلي ما صنعت ساختمان است. در كنار تمام مواردي كه پيشبيني شده در كنار برنامههايي كه براي صادرات در نظر گرفتهايم، بايد معادن را نيز فعال كنيم، چراكه اين بخش يكي از پيشرانهاي اصلي رشد محسوب ميشود. با توجه به مجموع برنامههايي كه در نظرگرفته شده، ميتوان اميدوار بود كه بتوان آن تحرك لازم را در گروه صنعت ايجاد كرد.
** با توجه به الزاماتي كه براي سالجاري ذكر كرديد، يكي از برنامههاي اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت روي صادرات است، اين درحالي است كه مشكلي كه بيشتر صادركنندگان روي آن تاكيد ميكنند، به تعدد و تغيير قوانين باز ميگردد؛ به گفته صادركنندگان درحالحاضر بهصورت روزانه شاهد تغيير قوانين صادراتي هستيم. اعمال ممنوعيتهاي صادراتي از اين جمله است؛ روندي كه امكان برنامهريزي را از صادركنندگان گرفته و موجب شده تا شاهد از دست رفتن بازارهاي صادراتي باشيم، با اين شرايط آيا تحقق رشد صادرات امكان پذير خواهد بود؟
تعدد قوانين در حوزه صادرات چندان نيست. بهتر است با صراحت صحبت كنيم؛ در اين خصوص به دوستاني كه صادركننده هستند، توصيه ميكنيم كه بيشتر به سمت صادرات محصولاتي بروند كه مازاد بر توليد داخل است، نه كالاهايي كه مورد مصرف عموم است. ما درحالحاضر در كشورمان دو و نيم برابر مصرفمان توليد فولاد داريم و دو برابر مصرف داخلي توليد پتروشيمي. از سوي ديگر، در اكثر صنايع ظرفيت توليد مازاد داريم، مانند سيمان، كاشي و سراميك، فرش، موكت؛ ما بايد روي صادرات اين محصولات منتخب صنعتي برنامهريزي كنيم. حالا درخصوص برخي كالاهاي خاص (شايد تعدادي انگشتشمار) بهطور مثال سيبزميني، پياز يا بعضي كالاهايي كه مورد مصرف است بايد برنامهريزي كنيم.
در واقع بايد توليدمان بيشتر از مصرفمان باشد تا بتوانيم صادرات انجام دهيم. اگر بخواهيم بازارهاي صادراتيمان را در آينده از دست ندهيم، بايد روي انتخاب اقلام هم دقت كنيم؛ بهطور مثال در صورتي كه ما صادرات كاشي و سراميك را در دستور قرار دهيم، با توجه به اينكه اكثر كشورهاي اطراف ما درحالحاضر به اين كالا نياز دارند بهطور حتم اين صادرات دوام خواهد داشت و ميتواند توسعه پيدا كند و ارزآوري و درآمد مناسبي هم براي كشور خواهد داشت.
** آقاي وزير پيشبيني رونق توليد درحالي در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته كه بيشتر صنايع سال 97 را با ركود سپري كردند. اين درحاليكه اوايل سالجاري شما لوازم خانگي، صنعت پوشاك، صنايع پاييندست پتروشيمي، صنايع دريايي و زنجيره ارزش فلزات اساسي را بهعنوان صنايع اولويتدار در سال 98 معرفي كرديد، صنايعي كه اكثر آنها درحالحاضر در ركود هستند و با توجه به مشكلاتي كه در تامين مواد اوليه دارند، برنامه توليد آنها براي سالجاري مشخص نيست، با اين شرايط برنامه شما براي خروج اين صنايع از ركود چيست؟
ما در صنايعي كه مرتبط با صنعت ساختمان است، رشد منفي داشتيم. دليل آن هم مشخص است؛ به همين دليل هم امسال دولت رونق ساختمان و توسعه توليد مسكن را در برنامههاي خود قرار داده است. صنايعي مثل لوازم خانگي نيز از جمله صنايعي است كه ميتوانست توسعه پيدا كند. حتما يك جاهايي يا كار ما ايراد داشته يا يك كموكاستيهايي بوده است كه اينها را بايد جبران كنيم. بهنظر من در لوازم خانگي هم ظرفيت خوبي داريم و هم به سطح كيفي خوبي رسيدهايم و هم اينكه با توجه به قيمت ارز قابليت صادراتي خوبي براي اين صنعت ايجاد شده است. درخصوص مشكلات اين صنعت جلساتي نيز با خود تشكلهاي مرتبط برگزار كرديم؛ فعالان اين صنعت هم انصافا انگيزه دارند.
يك قول و قرارهايي هم با هم گذاشتيم. از سوي ديگر، اصلاحات و زمينههايي براي اين صنعت لازم است؛ ولي در هر حال در اين بخش افت توليد قابلپذيرش نيست. در صورتي كه اين بخش در تامين مواد اوليهشان مشكل دارند يا در بخشهاي ديگر با چالش مواجه شدهاند، لازم است همه پاي كار بيايند. در حوزه پوشاك نيز وضعمان بهتر ميتواند باشد. امكان توليد خوبي در بازار داخلي داريم و صادرات هم ميتواند انجام شود. در برخي رشتهها شرايط متفاوت است؛ مثلا قطعهسازي ميتواند صادرات انجام بدهد. ساير صنايع را نيز آناليز كرديم و روي آن تحليل شده و درحال برنامهريزي و پيگيري هستيم.
** در اعلام برنامههاي صنعتي، شما از هدفگذاري توليد يك ميليون و 200هزار دستگاه خودرو در سالجاري سخن گفتيد. اين در شرايطي است كه چالشها و مشكلات زنجيره خودروسازي كه سال گذشته افت توليد را به همراه داشت در سالجديد نيز هنوز گريبانگير توليد است؛ از جمله ميتوان به تحريمها، مشكلات نقدينگي خودروسازان، زيان انباشته از سالهاي گذشته، بدهي خودروسازان به قطعهسازان، خروج شركاي خارجي و... اشاره كرد. با اين شرايط اين سوال مطرح ميشود كه در سالجاري قرار است چه اتفاقي در صنعت خودروسازي كشور بيفتد كه توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو را پيشبيني كردهايد؟
ما قبل از شروع سالجديد كه مشكلمان بيشتر از الان بود، [سقف] توليد 950هزار دستگاه خودرو سواري را رد كرديم، پس توليد يك ميليون و 200هزار دستگاه غيرواقعي نميتواند باشد. از سوي ديگر، ما سابقا توليد يك ميليون و 600هزار دستگاه خودرو را هم داشتهايم و به راحتي ميتوانيم اين توليد را محقق كنيم، به شرطي كه به توان خودمان اعتماد كنيم. يكي از برنامهها براي سالجاري افزايش ساخت داخل است؛ بالاخره توليد برخي مدلهاي خودرو را نخواهيم داشت، البته اين خودروها تيراژ كمي داشتند.
** برندهاي جايگزين در دستور كار داريد؟
بله؛ قاعدتا بايد بپذيريم در مقابل برندهايي كه حذف شدهاند بايد تيراژ ساير مدلها را افزايش دهيم و ما هم روي اين برنامهريزي كردهايم. اين كار هم موجب فعال شدن قطعهسازان ميشود و هم اينكه خودش ميتواند نيازهاي مردم را رفع كند و اين صنعت هم رونق بگيرد. من نگران نيستم؛ يعني ميتوانيم توليد كنيم.
** آيا مذاكره با برندهاي جديد بهعنوان جايگزين برندهايي كه رفتهاند، صورت گرفته است؟
بله؛ ما الان دنبال محصولات جديد هستيم.
** روسيه يكي از گزينههاست؟
بحثهايي در اين خصوص صورت گرفته است. خوشبختانه ما با كشورهاي مختلف كه امكان همكاري هست، درحال مذاكره هستيم. بخشخصوصي نيز مذاكراتي با برخي كشورها داشته و درحال مذاكره براي انتقال برخي از برندها است.
** شما در بسته حمايتي از صنعت خودرو يكي از موارد تامين نقدينگي خودروسازان را فروش اموال مازاد و غيراستراتژيك عنوان كرديد. اين در شرايطي است كه تجربه سالهاي گذشته نشان داده كه خودروسازان چندان علاقهاي به فروش اموال خود ندارند و همچنان چشم به دريافت تسهيلات از دولت دارند. حال اين سوال مطرح است كه چه تضميني براي فروش اموال از سوي خودروسازان وجود دارد؟
ما پكيجي براي خودرو تدوين كردهايم كه بايد بهطور كامل اجرايي شود. يكي از اين موارد به واگذاري اموال مربوط ميشود كه قرار است در سه مرحله اجرايي شود و ما در اجراي آن بسيار جدي هستيم. مرحله اول واگذاري اموال غيرتوليدي است، مرحله دوم به واگذاري شركتهاي تابعه خودروسازان مربوط ميشود و در مرحله سوم هم واگذاري خود اين شركتها است. اين يك برنامه دوساله است كه حتما در سال 98 و 99 انجام خواهد شد.
** يعني خودروسازان تحت هر شرايطي بايد اين برنامه را اجرايي كنند؟ اين بار راه گريزي ندارند؟
بعيد ميدانم راه فراري داشته باشند. در كنار اين اقدامات، برنامه اصلاحات ساختاري ر ا نيز داريم. توسعه ساخت داخل، افزايش تيراژ و كيفيت هم برنامههاي ديگر است. من فكر ميكنم خودروسازان هم حس كردند كه بعد از اين، بازار محدود و بسته نخواهد بود.
** موضوع بعدي كه شايد سالها در موردش بحث شده، بحث آزادسازي قيمت خودرو است. شما طرح آزادسازي قيمت خودرو را از ابتداي بهمنماه سال گذشته اعلام كرديد اما اجرا نشد. به نظر شما قيمتگذاري خودرو بر اساس حاشيه بازار چه زماني اتفاق خواهد افتاد؟
نوسانات ارز و و مواردي از اين دست در ماههاي گذشته بر اين وضع تاثير داشته است. قاعدتا فرمول پيشبيني شده براي قيمتگذاري جواب داده هر چند هنوز كامل نشده و در آينده نتيجه بهتري از اين روش خواهيم گرفت.
** برنامهتان براي اينكه آزادسازي صورت بگيرد و بهصورت كامل اجرايي شود، چيست؟
قيمتگذاري بايد به اين سمت برود؛ اما اين نكته را نيز بايد در نظر گرفت زماني كه تيراژ توليد بهعنوان يكي از پارامترهاي اصلي 70 درصد از برنامه عقب بود؛ بهطور طبيعي اين روش جوابگو نخواهد بود، اما درحالحاضر كه توليد بيشتر شده، آثار اين روش نمايان خواهد شد.
** در كنار مباحثي كه عنوان شد، يك دغدغه ديگر بخش صنعت مربوط به بورس كالا است. با توجه به رشد قابل توجه تقاضا براي محصولات پتروشيمي در بورس كالا، عرضه چندان تناسبي با نياز بازار ندارد. اقدامات گذشته هم براي الزام توليدكنندگان به عرضه بيشتر اگرچه بياثر نبوده، اما نتوانسته نياز بازار را برآورده كند. چه تصميماتي در اين زمينه بايد گرفت؟
سبد توليد محصولات پتروشيمي ما دو برابر مصرفمان است. ما در بعضي گريدهاي خاص مشكل داريم. اينكه مشكلات بوده همهاش به برنامهريزي ما و عملكرد بورس كالا برميگردد. حتما اين اصلاح خواهد شد و شروع شده، آمارهاي غيرواقعي از سيستم حذف ميشود و تعليق ميشوند، واحدهايي كه فعال نيستند، نبايد بيايند متقاضي خريد مواد باشند. در گذشته اطلاعات ناقص بوده ولي الان اطلاعات ما كامل شده است. لينكهايي را هم با دستگاههاي ديگر ايجاد ميكنيم تا تبادل اطلاعات صورت گيرد. اين را حتما بدانند كه ما در اين قضيه جدي هستيم و واقعا سيستم برخورد خواهد كرد. هيچكس حق ندارد اگر توليدكننده نيست، مواد اوليه بگيرد. بورس هم بايد اين را بداند؛ بورس كالا همه جاي دنيا براي جلوگيري از دلالي و رانت است. اگر نتوانند شرايطي ايجاد كنند كه فارغ از دلالي، مواد اوليه واحدها به سهولت و به قيمت عادلانه در دسترسشان قرار بگيرد، حتما من آن موقع تصميمات لازم را از طريق مراجع ذيربط پيگيري خواهم كرد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد؛ 1398،02،02
تعداد بازدید:
116
صفحه نخست
آمار و اطلاعات
ارتباط با انجمن
تماس با ما
كليه حقوق اين پرتال متعلق به
انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان
مي باشد.
Powered by
Dorsa
Portal